Saturday 14 May 2011

Oi! UGAMA jangan usik!!!

Nak kena cakap sikit tentang perbuatan yang dah melampau-lampau ni...

Orang Melayu adalah bangsa yang sentiasa berlembut, sabar dan beralah...tengok aje saudaranya di Singapura dan di Pulau Mutiara...sampai dah tak boleh nak angkat muka.  Itulah Melayu...sentiasa mengamalkan sikap bertolak ansur - orang tolak, dia beransur...

Orang Melayu juga majoritinya beragama Islam - dan Islam juga adalah ugama yang toleran, sederhana dan tidak menggalakkan persengketaan. Mungkin kerana ini Ugama Islam dan Melayu yang menjadi penganutnya sudah boleh diperlekehkan, pandangan dan pendapatnya tak perlu dihormati atau diberi perhatian, dan sekarang ini walaupun diperuntukkan jelas dalam Perlembagaan Malaysia - hak serta kedudukan agama yang mulia ini sudah boleh dicabar dan dimomok-momokkan.

Orang-orang bukan Islam di negara ini tidak pernah dilarang atau disekat daripada menganut apa jua ugama yang menjadi pilihan mereka. Diorang nak bina gereja, atau kuil atau berhala sebesar-besarnya pun, mereka bebas berbuat demikian. Malah orang Islam yang dah keluar daripada ugama Islam dan murtad pun...pihak berkuasa Islam tak boleh buat apa. Dengan kebebasan beragama yang begitu hebat dan berleluasa ni...mengapa UGAMA kita ni nak di usik jugak?

Dalam kebanyakan cerita wayang, si antagonis faham bahawa satu-satunya cara untuk dia mencemarkan maruah si protagonis (yang menjadi musuhnya) - adalah dengan mengusik atau merosakkan sesuatu yang dia anggap mulia dan berharga...contohnya kehormatan isteri atau anak perawannya...

Begitu juga orang bukan Islam faham bahawa salah satu cara berkesan untuk 'mengacah' orang Islam ini adalah dengan mencadangkan suatu yang boleh mencemar kerukunan, kedudukan serta maruah agama Islam itu sendiri.

Dengan yang demikian, adalah sesuatu yang tidak boleh diterima akal bagi orang Islam (yang kebanyakkan nya Melayu) untuk tidak merasa tercabar dengan tindakan mencadangkan agama selain daripada agama Islam mengambil tempat agama rasmi negara (yang jelas telah diperuntukkan dalam Perlembagaan). Apatah lagi agama pemimpin tertingginya? Ini bukan acah lagi beb, ini cari pasal nama nya...

Islamic bashing yang sudah mula menampakkan bayangnya di negara kita sekarang ini adalah jangkitan dari fenomena global yang sudah  mencecah ke tahap maksimum.

This Islamic bashing is outright and open in some places but subtle yet just as venomous in others. The intent however is the same. And a Malay Muslim (devout or otherwise) knows that it is one's 'intent' (niat) that puts one's 'act' into perspective. And so if they can so much as smell an intent to insult, or worse to violate their faith...all I can say is, may Allah have mercy on the offender. 


Malays live by a very simple code, some of which are described in the local peribahasa - something that's being less and less taught in the public and national schools. Why? Well, you tell me! 


Anyway, here's an example:





LAIN PADANG, LAIN BELALANG
LAIN ORANG, LAIN PANTANG...
ADA ORANG, KELUARGA JANGAN USIK (baik adik beradik, baik laki, baik bini)
ADA ORANG, BANGSA JANGAN USIK (baik adat resam, baik warna kulit, baik keturunan)
TAPI KEBANYAKAN ORANG (TERUTAMA MELAYU)...PANTANG BESAR...
UGAMA JANGAN USIK!!!

Soalannya, camne nak atasi Islamic bashing ni iya?


Sebelum masuk tidur malam ni, mari saya ceritakan satu "bedtime story"...

Pada suatu hari seorang Yahudi berjalan-jalan di bandar New York (mana lagikan?). Sedang dia berjalan-jalan itu, tiba-tiba hujan pun turun - mulanya renyai tetapi selepas itu hujan semakin lebat. Seperti pejalan kaki yang berkeliaran di kawasan yang sama, Yahudi itu juga berebut menunggu di tepi jalan untuk mendapat teksi.

Apabila teksi tiba, Yahudi tersebut meninjau ke dalam kenderaan. Sejurus dia memberi laluan kepada pejalan kaki yang menunggu di belakangnya untuk menaiki teksi tersebut. Yahudi tersebut menunggu lagi. Tiba sebuah lagi teksi dan Yahudi itu melakukan perkara yang sama. Dia meninjau ke dalam teksi dan setelah berpuas hati dengan apa yang dilihatnya, Yahudi itu sekali lagi memberi laluan kepada yang menunggu di belakangnya.

Ini berlaku beberapa kali, dan Yahudi tersebut kini sudah basah kuyup disebabkan hujan, namun dia masih tak memilih untuk menaiki teksi yang berhenti untuk mengambilnya. Perbuatannya ini diperhatikan oleh beberapa orang Melayu yang kebetulan berada di tempat yang sama. Agaknya kerana tak tahan mereka pun bertanya, "Mengapa saudara (Melayu kan hormat!!!) tak naik teksi yang berhenti tadi? Bukan main banyak yang kosong. Adakah ia tak pergi ke destinasi yang saudara ingini??"

Yahudi itu menggeleng-geleng kepalanya (bukan sebab sejuk) "Tidak...saya menunggu teksi yang dibawa oleh Yahudi jugak - baru saya akan naik"... Melayu-Melayu tersebut terpinga-pinga...

Walaupun cerita ini mungkin hanya rekaan, atau mungkin tidak (yang cerita ni Melayu yang blur tadi tu lah) - dan memang ada kena mengena dengan mereka yang hidup atau pun yang mati, namun... moral of the story, my friends,... adalah demikianlah sikap bangsa Yahudi (dan yang dikategori sesuku dengannya di rantau Timur ni) terhadap wang. Mereka akan mempastikan, susah bagaimana sekali pun...duit serta ekonomi mereka hanya akan mereka benarkan mengalir dan berpusing di kalangan bangsanya sendiri.

Jadi walaupun Yahudi tadi lencun habis, dan walaupun teksi yang berhenti begitu banyak dan kosong semuanya - tapi disebabkan kuatnya setiakawan sesama bangsanya untuk mempastikan ekonomi mereka tidak dikuasai oleh bangsa lain, dia sanggup berkorban kerana matlamat utama adalah kekayaan bangsa nya.

Remember money talks, babe...you gotta get them where it hurts most! Kalau Melayu sanggup berkorban seperti itu, lebih pada Islamic bashing boleh diatasi...

Okay, mimpi indah sayangku!!

3 comments:

  1. So what did Ministry of Home Affairs do ? Let me guess..ump..thinking...ump....think... eh eh.. AMARAN lol. And what do the intellectuals think-tank does untuk mempertahankan hak ekonomik orang2 Melayu....bertambah canggih, New Models mind you,must be good lah. For everbody else except orang2 Melayu yang dipinggirkan oleh pemimpin2 dan pakar2 yang hanya pentingkan diri2 mereka. Nak nama. Pandai membodek. Congratulations guys job well done for selling your asses.

    ReplyDelete
  2. Saya ni "layperson" belajak tak tinggi. mana pi cerdik pandai, alim ulamak, pejuang bangsa MELAYU NUSANTARA pi ya? Terlalu berlembut dengan puak2 yang mempertikai agama ISLAM yang sah sejak zaman keSultanan Mansur Shah lagi ? Apa dah jadi Tuan? La ni sudah jelas Ekonomi Negara sudah terang2 dijajah dek puak Yahudi2 Timur, dengan bantuan Melayu liberal konon,(musibat punya Melayu durhaka). Persoalan nya bangsa kita ni bakal jadi macam PALESTINE ke tuan ? Nasib Melayu akan datang hancuk dek pemimpin Melayu la ni???

    ReplyDelete
  3. Aku rasa jangan tunggu sampai terlambat...too long too late. Terlanjur kita masih berkuasa ni kita kena tukarkan pemimpin2 yang sangat berlembut dengan yahudi2 timur (kepalanya DAP tengok je contoh nasib melayu di Pulau Pinang). Tak lama lagi Melayu Selangor dipinggir bandar sebab Ronnie Liu DAP kontrol tanah2 di Selangor. Ada pemimpin melayu PKR dan PAS buat APA? Dah kenyang dik cina, perut pun dah buncit apa dia orang peduli dengan nasib bangsa sendiri. Hassan Ali di letak menjaga surau mesjid. Baguslah itu si Ronnie Liu menyapu tanah dan beri ke cina tapi Hassan Ali menyapu laman surau dan mesjid. Bodoh punya melayu, siapa yang mengundi PKR dan PAS pun SAMA BODOH.

    ReplyDelete