Monday, 25 April 2011

To B or Not To B...That is the Question

The Malaysian Asean Regional Bloggers' Conference happened on April 21 till the 24th 2011 at the Inter Continental, Kuala Lumpur. I did not want to miss the chance to attend it when I received the invitation from the big man himself, Tuan Syed Akbar Ali, the President of Blog House Malaysia.

I arrived early (evidenced by the number of parking lots still available in the basement) and as every other newbie, my immediate instinct was to look for familiar faces that can give me comfort in my not so familiar surroundings.

I had the nagging feeling that I wouldn't be too successful because the familiar names I knew were among the BHM Main Committee and they were surely crazy busy running the conference. What to do...what to do??? I decided to make my way to the Coffee House of the hotel - I figured it was too early to expect food at the registration area and so best to find my own. As I stood to survey the parameters, my hands scrolled down my handphone list to find Another Brick in The Wall. I located it and started calling. After a good 10  minutes of unsuccessful rings...I thought, but of course, he's time for you today, Lord!
Fine, now what?? My eyes landed on a pixie-like countenance who was peering from under his cap looking for a breakfast  plate. I smiled in recognition...of course, when in need you turn to another Malaysian...and who better than one who's not afraid or shy of admitting it. And I say this with such pomp and ceremony because believe me, I've had my fill of those who'd rather not even go there. I'm A Malaysian did not disappoint me and we had a quick breakfast sharing the table with a writer/ one-time blogger who hailed from the Lion City. Obviously, he was of some standing as he rattled of his long list of interviews and talks which he had been invited to give in places such as Monte Carlo and the like. His refusal to meet my eyes as he talked however left me somewhat, wondering...and eventually wandering. But my Malaysian Blogger friend sensed my discomfort and immediately turned the awkwardness of the moment into one of casual lightness with his humor. Trust another Malaysian to do that, and with such perfect timing.

I grinned appreciatively as my devout Malaysian (did I tell you that he was also a BHM Committee member??) pointed me to the Registration table, playing host with such incredible brilliance. I felt totally at ease. As he excused himself to return to his assigned task for the morning, I was left to my own devices yet again. I registered (a little disappointed that although my blog name appeared in the attendance list, it did not get printed on my name tag - I collect these things, you see) and moved aside for the next participant to do his thing. Oh well, I guess that'll only happen when I have over 300,000 hits on my blog - the futility of which left me utterly despondent and melancholic...for a good half a minute...after which I was back to my usual self.

I was about to tweet my predicament to the universe when I sensed the warm familiar tail of a St. Bernard swishing at the corner of my eye. Big Dog gambolled into the room carrying confidence in his gait and a glint of boyish mischief in his eyes. He professed nervousness to everyone he meets (me included) refusing the Secretariat's call to have breakfast because, he mumbled gruffly, "I cannot eat anything, I'm going to be speaking". Those who knew him gave a knowing smile and went about their business. Moments later his gentle paws were spooning fragrant nasi lemak on to a wide plate. I for one, was relieved that our emcee designate had overcome the butterflies in his stomach - and heartily tucking into his first meal for the day.

Moving along...

As I scrutinised the day's itinerary and mentally selected the sessions that I thought interesting to be in, my feet were already making their way to the different break out rooms. Crucial, I thought, didn't want to be losing time, figuring out where my sessions would be. A very familiar friendly yet somewhat hurried President, OutSyed the Box called out my name, striding over with his right hand extending a welcome and his left, wringing a speech he had prepared for the 10 o'clock session with the Prime Minister. I had always thought Syed to be composed and had everything together but this morning he seemed a little harrassed. "Datin Sri Rosmah's also coming..." he mumbled as his hands flipped the pages back and forth. "Nothing like a woman to keep a man on the edge of his seat," I thought but flashed him a grin instead. "I gotta go and change," he smiled apologetically to me. "Seems PM is not wearing a jacket, " he shook his head visibly upset with his choice of wardrobe for the morning. "You'll do fine, " I yelled after Syed, attempting to offer comfort. Against the Wind who was seated nearby echoed my sentiments. Syed gave us a helpless look making his way upstairs to change - he was not assured.

Sessions started and I seated myself in the Corporations and Blogging moderated by Big Dog. The panel of speakers included Ms. Izlin from TM, YB Kamalanathan (of Hulu Selangor fame) and a Mr. Ong (an ex-STAR journalist who had found his calling in Indonesia for the last 15 years). Apart from the words of wisdom and cliches that sporadically dotted the discussions (and I'm guessing all the other discussions too), I came away with a couple of takes:

1. The Internet is probably the most democratic creation that has ever come to be in the 21st Century. There is definitely a quantum leap in the dissemination of knowledge and information.

2.  You don't need to be a giant (corporation) to be heard, or seen or known - you can just be another name with a blog...a pied piper with your lone tune commanding millions of followers, taking them away from or leading them to a destination that only you have knowledge of. Knowledge is power - and with power comes great responsibilities. Not everybody has the resilience and the foresight to handle that, trust me.

Your actions are therefore your own responsibility. Isn't that what we tell our young ones? You draw your own parameters because you decide how far you want or dare to go. The Quran and other Holy Books are there to state what is acceptable and what is sacrilegious - but it is you who will or not cross the line. It's that simple. The Almighty gave us a heart, a mind and a conscience - we only need to use it well to do it justice. If what I'm saying is wrong, then there would be no adulterers among PAS members, no blind obsession to save one over many as in PKR, no racists within DAP, and no denial among BN...

The congregation that crowded into the Main Ballroom to hear the Prime Minister's address were bustling with anticipation as Big Dog announced the entrance of YAB Dato Sri Najib, the Prime Minister accompanied by Tun Mahathir, the newly crowned Patron of Blog House Malaysia. Syed Akbar led the way with his welcome speech, faltering just a little at first (well gotta admit, the presence of such great men can be a little daunting!) but it wasn't long before he found his footing and by the end of it did Blog House Malaysia proud.

When it was time for Che Det to take the rostrum, the audience were all revved up and ready to go. His opening line was a surefire as he smirked, "Just because I am made the Patron of BHM, that won't stop me from saying what I have to say about it," and the crowd roared. As expected, Che Det the quintessential orator had obviously not lost his touch and he had the crowd eating from his hands even in that short time that he had the mike. He ended with just as much vigor as he made very clear that he hoped to be continually associated with responsible people i.e. bloggers who are mindful of their loyalty to their country and are earnest in seeing that it be administered better for the good of everyone. "Although the ability to state and what is in our mind and be heard is exhilarating, we need to treat government and people fairly in our blogs, " he concluded. 

Prime Minister, Dato Sri Najib, began by congratulating Blog House Malaysia on their success in organising the conference bidding a warm welcome to bloggers locally and within the region from neighbouring countries of Indonesia, Singapore, Brunei, Thailand, the Philippines, Vietnam, Laos, Cambodia and Myanmar. Though he admitted that "open democracy and online media (in other words Digital Democracy) have made it more difficult to win elections" PM Najib's commitment not to censor the Internet during his watch rendered him fearless and this went down very well with the community of bloggers that were present. The truth of the matter is one is more certain of winning a battle if he faces up to the realities of it - and the Internet is a reality that needs to be embraced. Ignoring it is only attributing to one's own demise!

The tagline of the conference "Blogging Mindfully and Responsibly" was significant in getting everybody thinking - at least the mindful and responsible ones. I don't doubt that there are still a great many who are bent on thinking that the end justifies the means - what they may not have the foresight to see is, it could very well be their own end that they are approaching. The Blog House Malaysia's  KL Declaration at the conference was Malaysia's way of saying that they know this is the way forward.

Borrowing the eternal words of Shakespeare, "To B...or not to B...that is the "ultimate" question.."

This is Lord of the Rings signing off, it's been a good day!

Friday, 22 April 2011

Treme di Sarawak - Ribut dalam Cawan atau Taufan Berpanjangan

'Treme' adalah  siri baru TV Astro yang mengisahkan bagaimana penduduk-penduduk di New Orleans, Amerika Syarikat yang terkenal dengan muzik jazz tradisi nya membina semula hidup mereka selepas dilanda Hurricane Katrina. Seperti di mana-mana tempat atau negara yang di timpa bencana alam yang maha dahsyat, membangunkan semula keujudan yang telah dimusnahkan oleh malapetaka merupakan sesuatu yang maha mencabar . Bukan sahaja mereka ini perlu mengumpul semula segala simpanan atau bekalan yang hapus dibawa ribut, tetapi mereka juga perlu mencari dan menghidupkan semula budaya dan cara hidup yang sebelum ini menjadi identiti, amalan serta kebiasaan.

Sungguh pun saya lebih tertarik menonton Treme disebabkan muzik dixieland jazz yang sekian lama menjadi identititinya, namun entah macam mana siri itu menyebabkan saya membuat perbandingan  dengan kemelut Hurricane Omega yang singgah sebentar di Sarawak pada awal April baru-baru ini.

Ada pemerhati politik yang mengatakan bahawa taufan yang melanda Sarawak itu adalah retak yang mencari belah. "It's a matter of time, " kata mereka "before DAP takes over and rule Malaysia". (Macam ternampak-nampak sedara DAP di selatan Johor tersenyum suka) Ada pula yang berpendapat bahawa ini sandiwara SUPP yang sudah kaotim dengan DAP bawah tanah. (Teringat macam mana Koh Tsu Koon dan Gerakan kalah pada Lim Guan Eng dan DAP di Pulau Pinang - macam sama aja filem tu).

Taib Mahmud dan semua barisan PBB menang tapi George Chan kalah dan hilang kerusi Piasau yang telah didudukinya selama enam penggal. Sebaik saja keputusan diketahui, George Chan yang tewas terus buat kenyataan bahawa kekalahan SUPP disebabkan oleh kegagalan Kerajaan Negeri dan Pusat yang kononnya memekakkan telinga kepada masalah rakyat. (Teringat Samy Vellu yang menyalahkan Kerajaan tak menjaga kebajikan orang India sehingga dia kehilangan sokongan mereka - yang dia jadi Menteri Kabinet lebih lama dari Mahathir jadi PM tu, kebajikan bangsa mana yang dia jaga agaknya??). George Chan bukan orang lain dengan Taib Mahmud - dah jadi keluarga. Kalau tak berpeluang dalam Dewan Persidangan, di meja makan di rumah pun boleh sangat mengingatkan Taib Mahmud untuk mendengar rintihan rakyat. Boleh cadang perubahan dasar-dasar tak adil yang dikatakan menyakitkan rakyat. Manalah orang tak meluat dengan orang politik...masa ada kuasa, tak ingat dunia, masa kalah, menyalahkan orang...mengaku ajalah yang kau nak serah pada DAP, George!

Ada juga yang merasakan BN tidak cukup bala tentera yang melancarkan serangan mahu pun yang menjadi barisan pertahanan semasa pilihanraya negeri itu.  Presiden BN, Dato Sri Najib terpaksa turun sendiri mengepalai gerakan kerana pasukan yang diturunkan ke gelanggang kurang peluru. Kesian! Duit pilihanraya banyak habis, tapi kerja takde jugak orang yang buat. Dato Najib kena hati-hati bagi ganjaran pilihanraya, jangan tersalah bagi pada orang yang hanya nak buat duit atas alasan buat kerja. Wanita UMNO pun katanya dah ada ketua-ketuanya yang tak telus dengan duit pilihanraya - duit habis, undi tak banyak dapat. Ramai yang berjalan makan angin dan shopping aja ke Sarawak. Itulah tragedi UMNO/BN yang berlaku hari ini...tak dapek den nak nolong ehh..

Perbandingan dengan Treme membantu den membuek beberapo kesimpulan...

1. Trend untuk percaya pada janji yang ditabur oleh orang yang memang terkenal tiada kredibiliti memberi mahu pun menepatinya terus berleluasa. Samada kecenderungan untuk percaya kepada pembohongan ini lahir dari keyakinan yang tulin atau for the sake of convenience perlu kita kaji dan atasi. It's just sexy to be anti establishment!

2. Slogan 'Undi untuk Perubahan' atau 'Vote for Change' akan terus dimainkan hingga PRU13 - walau pun perubahan dan kemajuan jelas sudah dinikmati oleh rakyat. Adatlah kalau perubahan dan kemajuan lebih pesat berlaku di bandar-bandar dan pekan-pekan yang memang sudah ada pendedahan. Anehnya yang terjerit-jerit hendakkan perubahan itu adalah penghuni-penghuni bandar dan pekan (kebanyakkan Cina) sendiri yang sedia menikmati kemajuan tersebut. Jadi rumusan yang boleh dibuat ialah perubahan yang diinginkan sebenarnya adalah perubahan yang boleh memberi DAP peluang untuk duduk atas takhta pemerintahan di Sarawak...itu aja.

3. PKR sudah mula main duit...menabur wang yang banyak kepada pengundi-pengundi walau pun mereka jugak yang pada awalnya mengecam BN mengamalkan politik wang. Ada yang bertanya mana diorang dapat duit yang begitu banyak sedangkan Anwar dah lama takde slip gaji. Tapi apa nak hairan, hubungan Anwar dengan kuasa besar yang menajanya sudah berlanjutan begitu lama dan mereka tak akan membiarkan Anwar lapar selagi Anwar setia menjadi anjing mereka. Apa nak mesti dapat.. Tulang? Steak? Hot dog? ..oopp...bukan untuk makan ke?  Rakyat Sarawak kena kenal betul-betul dengan manusia yang bernama Anwar ini kerana dia boleh merupa bermacam-macam bentuk.

Justeru Selangor juga patut berhati-hati kerana manusia bernama Anwar ini (yang semasa gawat ekonomi satu masa dulu, hampir menyebabkan negara kita berhutang dan terikat jadi hamba pada kuasa besar dunia) kini menjadi Penasihat Kewangan kepada Selangor yang tak mungkin jadi negeri terpesat kemajuannya di Semenanjung...kalau tak kerana BN.  Nauzubillahi min zaliq... Nak kiamat betul dunia ni! Dajal pulak naik mimbar jadi imam yang berkhutbah kebaikan!

Di Istanbul, setelah meneguk secangkir Turkish coffee, anda kemungkinan akan didatangi oleh seseorang yang secara sukarela menawarkan khidmat menengok nasib dengan menilik corak yang dibuat oleh  keladak kopi yang kering pada dasar cawan yang diterbalikkan setelah selesai minum. Anda mungkin percaya pada tilikan tersebut, atau mungkin tidak - atau anda mungkin suka-suka nak tau.  Tapi sebenarnya tak perlu ada tukang tilik yang hebat bagi kita membaca keladak yang tinggal pada Sarawak setelah cawan mereka di terbalikkan pada Pilihanraya negeri 16 April 2011 yang baru lalu.

4. Hakikatnya seperti warga Treme yang dapat melihat di mana letaknya kesilapan, kelemahan dan kekurangan mereka mempertahankan bandar mereka dari dilanda bencana alam hanya selepas berlakunya bencana tersebut - semua rakyat Sarawak dan yang mengikuti perkembangan keputusan pilihanraya tersebut  terpaksa megakui bahawa keladak di dasar cawan negeri Sarawak menampakkan corak pengundi Cina yang rata-rata menyokong dan memberi kemenangan kepada DAP. Yang setia tinggal menyokong BN, adalah Melayu Melanau, dan kaum Pribumi seperti Iban, Bidayuh dan lain-lain. Ramai yang mengatakan bahawa perkara ini sudah mereka jangkakan akan berlaku. Tapi bagi penyokong BN di Semenanjung, soalan mereka adakah trend ini memberi bayangan kepada kecenderungan pengundi Cina di Semenanjung juga???

The fever has broke, said some...and the worst is over - or is it?

Sarawak did not come out of this unscathed. Its scars were indicative of a much more aggressive epidemic and a larger, more impending doom looming in the foreground.

Anuar Shaari, bekas Setiausaha Sulit Anwar Ibrahim pernah menggelar Anwar - the father of conspirators ?*#@... Kata-kata itu terngiang-ngiang di telinga. Hanya seorang pakar konspirasi dapat memprofailkan konspirasi dengan tepat. Anwar Ibrahim knows all he needs to do to have the upper hand and come up with a conspiracy is to play victim. Pengikut-pengikut PKR dan samdol-samdol parti lain pun kesianlah menengok dia, berkorbanlah harta, tenaga dan maruah untuk mempertahankan Anwar yang gelak besar di belakan tirai melihatkan wayangnya berjaya. Sepandai DAP dan PAS masih belum cukup bijak untuk membaca taktik psy-war yang dimainkan oleh Anwar dan untuk kesekian kali mereka termakan dengan tipu helahnya.

5. Sarawak membuat kita bertanya siapa yang racist sebenarnya? Pemimpin-pemimpin dalam BN - atau Lim Guan Eng dan Violet Yong dalam DAP??? Selama pemimpin BN memerintah, siapa yang makin kaya??? Bukan kah golongan Cina yang selamba mengaut semua??? Pemimin BN tak bising pun. Tapi bila Lim Guan Eng memerintah Pulau Pinang, Melayu langsung tak boleh cari makan. Masih tak sedar ke kita yang mengata dulang, paku serpih ni lah sebenarnya yang maha racist ??

Anwar Ibrahim dari Ceruk To' Kun, Pulau Pinang sebenarnya dah tak kisah apa yang berlaku pada bangsanya di negerinya sendiri. Dulu masa dalam UMNO, dia lah yang sibuk nak memperjuangkan Melayu. Pendek kata semua pemimpin UMNO lain (termasuk Mahathir) tak dapat menandingi betapa ultra Melayunya Anwar pada ketika itu - sampai cakap pun Melayu baku! Sekarang ni bila tak dapat apa yang dihajat, Melayu ke, baku ke, ...semua hilang!

Anwar tidak tahu erti setia dan tidak punya setiakawan. Sama tabiat dengan DAP - kalau dihantukkan kepala berdua tu, melekat! Sebab tu diorang ngam sangat. Anwar bawa nilai yang sama dalam PKR. Wawancara di Astro dengan Wakil-Wakil Rakyat Bebas (dulu PKR) iaitu YB Zul Nordin dan YB Gobalakarishnan di ambang Pilihanraya Sarawak sebanyak sedikit membuka mata ramai bahawa apa yang diagung-agungkan tentang Parti PKR dan pemimpinnya itu sebenarnya adalah wayang pacak murahan yang dimainkan dalam berbagai versi untuk menarik sokongan mereka. Komen-komen YB berdua ini wajar  kita teliti kerana ia pengakuan dari mangsa tipudaya Parti (dan pemimpin) yang mengaku membawa keadilan untuk semua - mereka telah memberi first hand account on prime time television tentang muslihat PKR, DAP, PAS dan selainnya. Begitu juga interview dengan RPK - nasib baik cepat sedar kan??

6. Syukur, setiap perkara yang berlaku ada hikmahnya. Yang penting negeri-negeri yang kalah seperti Selangor harus mengambil iktibar dari Sarawak. Panglima-panglima di Selangor misalnya tak payahlah menunggu PM turun baru nak angkat senjata. Mereka harus ikhlas bersatu dan awal-awal berkerja keras menghimpun kekuatan dan keberanian duduk di barisan paling hadapan bersedia menepis peluru yang datang dan mempastikan Selangor kembali kepada BN. Jangan hanya satu dua aja yang tak tidur malam memikirkan macam mana nak ambil alih manakala selainnya tunggu tumpang tui. Begitu juga negeri-negeri lain.

7. Akhir sekali corak keladak di cawan semakin menampakkan penulis column politik di akhbar-akhbar mainstream contoh Joceline Tan (STAR) sudah tak segan silu menunjuk belang membangga dan mewar-warkan kemenangan 12 kerusi DAP  berbanding 55 kerusi BN. Kemudian Zaini Hassan (Utusan Melayu) pulak menCuit balas dengan "1 Melayu, 1 Bumi". Eloklah tu...professional reporting ...

Treme telah memberi kesempatan kepada penduduk New Orleans untuk membina kehidupan baru di atas kehancuran yang berlaku. Yang buruk dan dah sedia hapus, jangan lagi dibangun dan dihidupkan. Biar dia hanyut bersama dosa seperti banjir besar di zaman Nabi Noh.  BN patut bijak guna peluang ini untuk membersih dan mengemas struktur dan kerangka politik negeri dan negara kepada sesuatu yang boleh bertahan sebarang tsunami dan taufan masa depan!  If you don't do it now, you'll never have this chance again.

Monday, 11 April 2011

Janji Manis Mu...

Jangan mu suka berjanji, jikalau tidak ditepati
Janji membawa akibat, kerana banyak yang curang
Janji serupa tekat, ada yang palsu, ada yang tepat
Oleh kerana itu, kalau berjanji mesti tepati....

Dan lirik lagu klasik itu berterusan menyampaikan kata nasihat kepada umum agar setiap yang mendengar beringat supaya janji yang dibuat kepada sesiapa jua pun tidak ditabur sewenang-wenang tanpa sebarang rasa tanggungjawab untuk mengotakannya.

Lepas tu Aishah pulak  balik dari New Zealand cakap fasal Janji jugak...

Hati membeku mengingatkan, kata janji manis
Ku dilambung angan-angan, belaian kasih sayang suci darimu
Oh kejamnya...

Lirik lain, tapi isinya serupa - Janji Manis. Manis sewaktu diucap saja, tiba bila masa nak buat...hancokk... Kemudian berpuluh-puluh lagi lagu tentang janji - sama skrip...cakap yang tak serupa bikin...

Tapi sungguh pun mutiara kata ini sudah lama diperdengarkan kepada ramai namun boleh dikira berapa puntong yang mengambil iktibar darinya. Kalau dah manusia tu, manusia jugaklah. Oleh kerana ia tidak memerlukan modal, atau penaja, atau jaminan, atau pun tempoh sahlaku - diorang semua ni buat janji semacam.

Seperti juga janji yang dilafazkan antara kekasih, janji kepada pengundi juga berperanan menarik dan menambat hati mereka untuk mempastikan mereka tidak membuat pilihan selain dari si pembuat janji. Walau bagaimana pun kalau si kekasih sudah semakin bijak menilai janji yang diucap kepadanya semasa hangat bercinta, pengundi juga seharusnya tak bodoh dalam membuat pertimbangan akan komitmen yang diucap oleh calun-calun yang berkempen untuk memenangi hati mereka.

Blogger ini sebenarnya telah berpeluang menyaksikan perubahan yang dilalui bandar Kuching melalui dua generasi. Semasa kecilnya sewaktu naik kapalterbang pun kena pakai timbang - bukan timbang beg, timbang orang ok!!! Dan di zaman dewasanya  apabila tempahan makanan atas flight sudah boleh dibuat online. Tak faham sebenarnya apa asas janji perubahan yang di bawak oleh pelopor-pelopor tagline Vote for Change . Buta ke mata diorang ni??? Tak nampak ke change atau 'perubahan' yang dipekik-pekikkan tu dah lama dibawa oleh 'dacing' (dulu kapal layar, beb).

Memang susah bercakap dengan orang yang bermasalah menerima hakikat ni. Sebab diorang ni hidup dalam dunia realiti ciptaan dia sendiri...kesian kalau fikirkan...forever in denial...

Janji memang lebih mudah dibuat oleh orang yang tak pernah dituntut memenuhinya. Penasihat besar voters for change ini (yang datang dari Semenanjung, bukan Sarawak) hidup dalam dunia realiti dia sendiri juga. Janji popularnya nak tawan Putrajaya pada 16 September...entah tahun bila dulu, sampai hari ni tak jadi-jadi. Lepas tu seribu macam janji dibuat sampai hari ni - yang satu pun tak ditepati. Yang hairannya, sebijak-bijak voters for change yang mengarak Penasihat ni kesana kemari pada pilihanraya Sarawak ni, mereka masih percaya pada tukang karut yang menyanyikan lagu lama angan-angan sendiri. Yang kata pandai sangat tu, rupanya burung kakak tua yang setakat pandai komen aje!

Sambil menikmati aroma kopi panas yang harum menyegarkan minda dan kenangan di tengah-tengah bandar Kuching pada pagi menjelang tarikh penentu 16 April 2011, Blogger ini membuat kesimpulan bahawa hakikatnya pengundi Sarawak yang bijak dan rasional perlu bertanya satu soalan saja.

Adakah penyanyi janji manis ini melagukan nyanyian masa depan rakyat Sarawak - atau balada sekumpulan 'tukang mengarut' yang hanya nak merebut kuasa??? Fikir betul-betul beb...gunakan akal anugerah Tuhan!