Saturday 13 August 2011

LONDON UNREST PUTS BERSIH TO REST!

Sigmund Freud, of behavioral psychology fame explains that people who are in a crowd act differently towards people - from those who are thinking individually. The minds of the group would merge to form a way of thinking. Each member's enthusiasm would be increased as a result, and one becomes less aware of the true nature of one's actions...such is the nature of how the 'crowd behavior' theory operates.
Tottenham dijadikan bara api oleh warganya sendiri...
Citizens turned looters
Dalam bahasa mudah, pakar psikologi Sigmund Freud menerangkan bahawa sikap atau perangai yang ditunjukkan oleh seseorang sewaktu ia berada di dalam khalayak amat berbeza dari sikap atau perangainya sewaktu dia berseorangan. Dalam kumpulan, perangai dan tidak tanduk seorang individu akan mengikut atau mengambil bentuk mereka yang di sekelilingnya. Itu hakikat yang baik kalau kita memerlukan sokongan dan kerjasama. Tapi ia sesuatu yang bahaya dan boleh membawa kepada tragedi bila emosi kumpulan berada di luar kawalan. 
Psikologi berkumpulan atau herd behavior ini menerangkan bagaimana individu-individu dalam kumpulan tiba-tiba saja boleh bertindak bersama tanpa arahtuju yang dirancang dari awal. "Herd" adalah istilah yang digunapakai untuk haiwan-haiwan yang bergerak ramai secara menderu berkumpulan seperti lembu, kerbau, ikan, kuda - dan termasuk manusia seperti yang kita lihat mencontohi perlakuan mereka semasa:
  • pasaran saham melonjak atau merudum
  • demonstrasi jalanan
  • perlawanan bola
  • perhimpunan agama berbentuk ritual pemujaan
  • peristiwa rusuhan
  • proses membuat keputusan
  • proses mencapai kata sepakat
London pada hari ke-3 rusuhan
Hakikatnya emosi tak boleh kita kawal atau kurangkan kadar pergerakannya semudah kita mengecilkan bunyi radio atau menutup paip air bagi menghalangnya dari menghambur keluar. Apabila emosi sudah meledak,  personaliti individu akan dikuasai atau diambil alih oleh personaliti khalayak tanpa disedari oleh individu tersebut. Pada ketika itu, emosi dan perasaan yang berganda ibarat gunung berapi yang memuntahkan laharnya memusnahkan segala yang melintasi tanpa memilih kawan atau lawan. Itulah yang berlaku di London beberapa hari lalu.
Datuk Seri Khalid Abu Bakar
Itulah juga yang dimaksudkan oleh Datuk Seri Khalid Abu Bakar, Timbalan Ketua Polis Negara, "mimpi ngeri" yang telah berjaya dihalang menjadi realiti di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu tatkala puak Bersih 2.0. menganjurkan perarakan haramnya. Setelah menyaksikan apa yang berlaku di London, rakyat jelata umumnya bersyukur bahawa dengan kecekapan pihak Polis Di Raja Malaysia, Bersih 2.0 hanya berlangsung selama 4 jam berbanding London riots yang berterusan lebih 4 hari.
Nurul anak Papa
Namun seperti yang kita dapat jangka, pihak penganjur Bersih serta  juak-juaknya tentu sekali punya pendapat yang berlawanan sama sekali. Seperti biasa, Nurul anak Papa yang sentiasa menyokong membabi buta selain BUTA kepada hakikat kebenaran kata-kata TKP Datuk Seri Khalid yang menurutnya tak boleh diterima - dan dengan nada biadap konon "meminta TKP berkenaan menyemak faktanya dulu sebelum membuka mulutnya". 
Untuk makluman Nurul Izzah di kalangan kita ramai yang juga tak boleh terima mulutnya yang kurang ajar tu dan kita juga nak suruh Nurul semak fakta dia dulu sebelum buat kenyataan. Maklumlah awak tu masih berhingus lagi, banyak lagi yang perlu di pelajari sebelum layak digelar pemimpin. Kita pun faham role model macam Papa nya bukanlah sesuatu yang boleh membantu prestasi kerjaya Nurul sebagai wakil rakyat. 
Ikut macam Papa...
Malah Pakatan Haram yang mereka anggotai anak beranak memang menggalakkan 'keceluparan' serta budaya jalanan (street culture) yang kini menjadi ikutan anak-anak muda.    
Ini trend baru didikan ala Bersih yang dimainkan pada website, portal, blog, facebook, twitter dsb bagi memanipulasi pemikiran dan tindak tanduk anak-anak muda yang minat perlakuan 'rebel without a cause'! 
Taktik 'manipulasi' minda anak muda digunakan di sini apabila gambaran-gambaran berikut ditayangkan untuk merangsang darah muda yang memang gemar menentang dan melakukan sesuatu yang anti-kebiasaan. Lihat dulu visuals di bawah yang boleh diperolehi di portal Jom Tawan Malaysia-Agenda Rakyat (tentunya portal pembangkang) yang sedang aktif mempromosi BERSIH 3.0 PULAK! Cuba lihat dan fahamkan BAGAIMANA sesuatu seperti ini dijadikan psy war untuk merasuk kepala anak muda kita!

Pada kepala orang muda yang kurang disiplin dan didikan moral atau agama, perlakuan rakan sebayanya (di sebelah ini) memang mengujakan. And the use of that four-letter word makes the whole act bad and yet cool at the same time - get what I mean!

Lihat visual seterusnya!


Lihat sendiri apa yang pembangkang lakukan terhadap minda anak-anak muda. Budaya jalanan diagungkan dan disanjung sebagai satu tindakan wira!

Kementerian Belia dan Sukan - apa perancangan mengatasi gejala ini?
Dan seterusnya...

Jadi kalau ini "diet of hate" yang disuap kepada generasi muda kita setiap waktu dan saat, apa nak hairan bahasa tak beradat yang keluar dari mulut Nurul Izzah, atau mulut Siti Aisyah, Ketua Srikandi PKR, atau mulut Marina, anak Tun Mahathir sendiri...kerana itulah yang mereka telan hari-hari!

BERSUARA ADALAH HAK ASASI!
TAPI KALAU BERSUARA DENGAN BIADAP, SIAP DENGAN MENCARUT ... HAA.. ITU BARU TINDAKAN PEJUANG HAK ASASI YANG TERPUJI!
AND THE FACT THAT TV PROGRAMMES GLORIFYING GANGSTERISM AND THE UNDERWORLD ARE SHOWN DAILY ON OUR NETWORK TELEVISION DOESN'T HELP EITHER!!!
ADAKAH PIHAK MEDIA DAN KEMENTERIAN PENERANGAN KITA AKAN LAKUKAN SESUATU UNTUK MEMBETULKAN KEADAAN INI?
Anak muda dan belia London sendiri memusnahkan negaranya
JANGAN TUNGGU HINGGA ANAK-ANAK MUDA KITA JADI SEPERTI MEREKA YANG DI LONDON BARU-BARU INI, BARU KITA NAK BUAT SESUATU! 
JANGAN LAMBAT BERTINDAK!
TOO LONG TOO LATE!!!


APA PULA STATUS ISU 'MURTAD' DAN JABATAN AGAMA ISLAM? TAKKAN KENA TEKEH SEKALI, TERUS LARI? MANA KETAHANAN DIRI SEBAGAI PENYEBAR SYIAR ISLAM? ISLAM MASIH LAGI AGAMA RASMI NEGARA NI! 
TAKKAN PI BIAR YB ZUL NORDIN BUAT KERJA HANGPA? YB ZUL SAJA YANG NAMPAKNYA BERANI TAMPIL SELAKU WAKIL RAKYAT MELAYU ISLAM SELAIN HASAN ALI UNTUK BERSUARA SECARA BERPRINSIP TENTANG 'MURTAD'.
MANA WAKIL RAKYAT MELAYU ISLAM LAIN DARI UMNO, PKR DAN PAS?
INI SOAL AGAMA, BEB!!!
AWAT SENYAP SEMUA?
MANA PENGERUSI DAN AJK BIRO-BIRO AGAMA PARTI EMPAT PERINGKAT? 
MANA MENTERI AGAMA JAMIL KHIR?
APA CADANGAN UNTUK ATASI MASALAH NI?
TAKKAN NAK TUNGGU SAMPAI ADA AHLI KELUARGA SENDIRI YANG MURTAD, BARU NAK BUAT SESUATU?
Bayangan awal Bersih 3.0 ???
Nurul Izzah membuat kenyataan bidas Timbalan Ketua Polis Negara kerana takut pengikut dan penyokong mereka tak jadi keluar untuk Bersih 3.0. yang sedang dalam perancangan.
Raja Ahmad
Lepas Nurul, Naib Ketua Pemuda PAS Pusat, Raja Ahmad Al-Piss pulak buat statement bodoh.  Patutnya Nurul suruh Al-Piss wal Bengap ni yang semak fakta dia dulu sebelum dia bukak mulut. Ooo...polis Britain tak guna kekerasan iya?? HABIS YANG DI BAWAH NI APA? BUKAN KEKERASAN KE???










BUKANNYA RANCANGAN MARI BERDANSA NI!!!
ORANG BAGI STATEMENT, AWAK PUN NAK BAGI STATEMENT... AKHIRNYA... NAMPAK AWAK YANG BODOH !!!


Ashraf Haziq
Puak-puak Pakatan ni memang TAK CERDIK. Diorang tak tengok ke apa jadi pada pelajar Malaysia Ashraf Haziq yang hanya nak pergi berbuka puasa dan tak langsung kena mengena dengan rusuhan di kota London? Tak pasal-pasal kena belasah dan kena rompak oleh 'budak-budak sekolah'! Itulah yang dimaksudkan oleh Datuk Seri Khalid tu wahai Nurul dan Al-Piss yang dungu. PATUT bersyukur kita pada Tuhan sebab semasa Bersih 2.0 tak ada pihak yang tak bersalah terkena tempias macam Ashraf kena di London! KALAU ADA PUN yang terkorban ... ITU NAHAS YANG DICARI SENDIRI! DAH TAU AWAK SAKIT LELAH, JANGANLAH PERGI DEMO!


Going to the demonstration when you know full well you have an ailment, is AN ASSUMPTION OF THE RISK! You have nobody to blame but yourself.
16,000 orang polis bertugas menangani rusuhan di London 














16,000 riot police were deployed to contain the London riots but this action came too late. The damage has been done!
Pertembungan antara polis dan perusuh
















Dah buta agaknya mata si Al-piss dan Nurul ni tak nampak apa yang berlaku. Nak menafikan jugak hakikat bahawa kalau lambat diambil tindakan oleh pihak polis kita, Bersih 2.0 juga pasti menjadi seperti rusuhan di London!  


David Cameron, Perdana Menteri Britain berkata beliau telah mengarahkan pihak polis Britain untuk menyiasat satu persatu  pesalah mengikut gambar yang dirakam. Lebih menarik lagi katanya beliau tak akan membenarkan 'dongeng hak asasi' di jadikan alasan yang diguna untuk menghalang mereka yang bersalah dari menerima hukuman yang setimpalnya!!!


BARU MEREKA TAU IYA!  


BARU BEBERAPA MINGGU SAJA DULU MEREKA KECAM MALAYSIA - KONON PEMERINTAH KITA ZALIM MENYEKAT KEBEBASAN HAK ASASI UNTUK BERSUARA DENGAN MENGHALANG BERSIH DARI DIBAWA KE JALANAN.
Saki baki London pasca rusuhan
HARI INI BILA NEGARA SENDIRI JADI PADANG JARAK PADANG TEKUKUR, AKIBAT BAGI MUKA SANGAT PADA AMALAN HAK ASASI, BARU MEREKA SEDAR KESILAPAN MEREKA TAK BERTINDAK SEBAGAI PEMERINTAH YANG BERTANGGUNGJAWAB MENJAGA KESELAMATAN WARGANEGARA MEREKA! 


Baru sekarang Theresa May, Home Secretary Britain berkata apa saja yang diperlukan oleh pihak polis akan diberikan oleh Kerajaan...apa juga taktik yang pihak polis rasa mereka perlu laksanakan, kerajaan Britain akan memberi sokongan perundangan (legal backing) sepenuhnya! 


KESIMPULANNYA...


1. Perdana Menteri Malaysia, YAB Dato Sri Najib telah melakukan tindakan yang wajar dan penuh tanggungjawab apabila dia memberi kebenaran Bersih 2.0 dianjurkan hanya di dalam stadium. 
We make no apologies for what we did . We did better than London. The fact of the matter is time and time again it has been proven that what supposedly started out as a peaceful demonstration can at any time become an uncontrolled mob. Seperti yang diketahui umum, puak-puak Bersih yang melanggar syarat-syarat mereka mengadakan perhimpunan dengan sengaja tidak mematuhi larangan pihak berkuasa, keluar ke jalanraya dan membahayakan nyawa dan keselamatan rakyat biasa. 


2. Pihak berkuasa keselamatan kita khususnya PDRM juga telah bertindak dengan profesyenal dan penuh tanggungjawab mempastikan keselamatan, kebajikan dan nyawa 27 juta rakyat biasa lain (yang tak terlibat dalam Bersih) terpelihara dari sebarang bahaya dan ancaman.
Lihatlah berapa ramai nyawa terkorban di London, berapa banyak harta benda yang musnah, berapa ribu keluarga yang hilang tempat tinggal dan berapa juta kerugian yang ditanggung hanya untuk memuaskan hati beberapa penunjuk perasaan jalanan. 
3. Rakaman-rakaman dan rekod peristiwa yang dibuat pihak berkuasa keselamatan adalah tindakan yang bijak kerana secara sah dan rasmi kita ada bukti siapa penganjur yang menjadi dalang sekiranya apa yang dijanjikan sebagai "peaceful assembly" tiba-tiba berubah menjadi "uncontrolled riot".
Bersih yang KOTOR
Pastikan Bersih 3.0 tidak berlaku walau apa pun alasan (termasuklah amalan bebas hak asasi) yang diberikan kerana menyesal kemudian tiada gunanya. Apabila negara sudah hancur, hanya diri kita sendiri saja yang boleh di persalahkan kerana tidak membuat keputusan yang waras dan bijaksana!


4. Tidak ada perbezaan antara 3rd World Demonstration dan 1st World Demonstration. Malah dari bukti yang kita lihat di kaca TV dan di Internet, 1st World Demo lebih 'destructive' dan takde apa yang baik untuk dicontohi. 


So I hope you're watching London, Marina, ... you and that so-called respectable human rights lawyer friend of yours, whatever her name is. Thank your lucky stars, Bersih 2.0 did not become  that way or the blood of the Malaysian people would have been on all your hands!


5. THE LONDON UNREST SHOULD BE A VALUABLE LESSON TO ALL OF US AND PUT BERSIH TO REST ... FOR GOOD!





22 comments:

  1. Utopia!...sangat tepat masa tragedi yang berlaku rusuhan di London untuk rakyat Malaysia mengambil iktibar. Jangan lah jadi seperti polis di London. Tunggu sampai jahanam punah harta benda dan nyawa sehingga "LONDON IS BURNING"..baru nak bertindak. Ternyata kecekapan polis kita yang segera bertindak berjaya menyelamatkan Kuala Lumpur from burning! Janganlah hendaknya berlaku rusuhan seperti itu di Malaysia. Kelembapan dan kelewatan polis London telah mencetuskan anarki.... YOU SNOOZE YOU LOSE!!!

    ReplyDelete
  2. LORD!..SI NURUL IZZAH AND PEMUDA PAS AL PISS, are REALLY NAIVE AND IGNORANT POLITICALLY. TAK TENGOK CNN, BBC, AL JAZERA ATAU ASTRO.....YANG RATA2 TUNJUK FAKTA KEGANASAN DILONDON AKIBAT RUSUHAN DAN ANARKI HINGGA MENINGGALKAN KESAN YANG NGERI DENGAN BANGUNAN DIBAKAR DAN KACA2 BERTABURAN AKIBAT DARI PROTEST CARA AMAN BERTUKAR KEPADA RUSUHAN. WAKE UP NURUL AND AL PISS..... FACE THE POLITICAL REALITY THAT MAJORITY CITIZENS WANT PEACE IN THIS COUNTRY AND THEY REJECT BERSIH. PERIOD!!!

    ReplyDelete
  3. In Malaysia these BERSIH rioters are hailed as heroes because if the POLICE fight back they are viewed as having committed 'police brutality'. And foreign media will exploit and spin this news to the max backing the opposition and bersih gang, blaming the government in the process. But apparently it is ok for London police to sit and wait until half the city is torched before they step in to do anything. Kudos to PDRM, the rakyat needs you and will be with you regardless of what the foreigners say, trust me!

    Don't bother listening to any of the foreigners' crap especially International Human Right Movements. This is OUR COUNTRY and WE WILL DO WHAT WE SEE FIT!

    ReplyDelete
  4. Aaaii...melelaslah jubur BERSIH weh... kena bakor kalau buat lagi bersih 3.0! Kawan rasa kali ini kita bakor BERSIH bior jadi macam sotong kering......TAK BANGKIT2 SAMPAI SUDOH. Takde bersih takde Anuwor... negara aman dan makmor..hehehe!!

    ReplyDelete
  5. Agaknya malaysians yang pro bersih di London kau ingat takut tak? Jangan2 tak tidor malam dan kecut perut.... rusuhan berlaku dekat2 rumah diorang? Jangan2 rumah pun dah takde..pegi check kat shelter home. Mesti ada nama diorang kat sana dalam senarai. Masa PM kita pegi London dulu ...diorang bukan main biadap dok dengar arahan ambiga dan anuwar dah tu sekarang rasakan bila berlaku depan mata. Bila dah hidup susah sebab ekonomi meleset malaysian ni akan lari balek malaysia yang diorang duk kutuk ZALIM tu. Memang muka tak malulah kalau dah ludah jilat balik.

    ReplyDelete
  6. tahniah bro kupasan yg amat menarik dan tepat.

    Andy
    london

    ReplyDelete
  7. AL PISS betul2 buat aku PISSED OFF. Macam mana dia kata rusuhan di London tak sama di Malaysia. Tak sama sebab POLIS MALAYSIA bertindak cepat dari POLIS LONDON sebab tu rusuhan takde BODOH!

    ReplyDelete
  8. Nampaknya menteri dalam negeri U.K. Theresa May(Home Secretary) lagi lembab dari Hishamudin (KDN). Dah empat hari rusuhan balik dari cuti baru bagi arah kat polis guna apa saja tindakan mencegah rusuhan TERMASUK WATER CANON. Tapi kalau polis kita guna water canon Hak Asasi International dan pakatan rakyat kata keterlaluan dan zalim. DOUBLE STANDARD SAMPAI KE TAHAP MELAMPAU!

    ReplyDelete
  9. Lord,

    I remember one time when John Malott referred to PM Najib's action on Bersih as giving Malaysia an international black eye. This is the time Malott can say the same to Mr. Cameron. so why doesn't he? I guess he's just a big mouth for Anwar and a sap for his own kind. He's quick to say foul things about Malaysian government policies - and how we run things in our country. People like Malott should just work on problems in his own backyard i.e. US foreign policy which sucks - and stop sticking his nose where it's not appreciated. The Malaysian people want peace, NOT ANWAR!

    ReplyDelete
  10. very gud, nx time they plan anonther Bersih, PDRM pls asked those UTK n KOMANDO69 to whack their butt.. ambiga where r u now, hahaha

    ReplyDelete
  11. Patutlah banyak budak2 muda kolej, yang unemployed, yang pendatang immigran pun ada nampak masa bersih demo dulu. Jangan2 bersih upah budak2 muda ni berkelakuan samseng melawan dan provoke polis. Kalau ada demo bersih lagi...tangkap budak2 muda ni dulu kemudian baru tangkap pemimpin2 pembangkang. Yangmana warganegara masuk lokap. Yang immigran hantar deportation. Polis kena berani dan tegas...jangan takut.

    ReplyDelete
  12. Budak2 muda ni tak takut dengan polis, boleh ugut dan melawan polis. Cuba buat kat U.S. kalau berani - memang diorang mampos... di sana polis dapat kuasa untuk tembak kalau terbukti nyawa polis atau rakyat terancam! Di Malaysia aje polis akan di katakan zalim oleh PEMBANGKANG DAN PEMBERSIH !!!

    ReplyDelete
  13. syukur alhamdulillah, negara
    Malaysia disiyahkan dari malapetaka yang menimpa London, sebab
    PDRM cekap, bukan macam polis London lembap, dah punah-ranah harta-benda, kecurian berlaku secara terang-terang dimerata tempat, golongan yang tak puas hati ambil kesempatan... nampak tak, cubaan pakatan rakyat nak timbulkan huru-hara lagi bersih 3, bersiap-siap lah PDRM & Tentera Mayasia, tangkap mereka ni semua. betul cakap encik, mana pergi orang bersih di London-- agaknya kena balun dengan samseng-samseng disana, padan muka. dudok sana jangan balik ke Malaysia ni. tulisan yang memberi peringatan pada kita semua, patut anak anak muda baca sebelum terpengaruh kumpulan samseng bersih. lu pikir dulu lah... wa harap lu ambil jalan betui punya.

    ReplyDelete
  14. Sikap negatif anak2 muda ini mesti dibendung melalui program-program belia yang positif dan konstruktif yang melibatkan riadhah, sukan dan lain-lain latihan dinamik berkumpulan bagi memberi mereka ketahanan mental, fizikal dan spiritual. We need to prepare them to undertake leadership responsibilities and acquire positive thinking so they know right from wrong - and be able to anticipate the true motives of the opposition who seek only to poison their young minds!

    ReplyDelete
  15. Tengku Cicin, aneh ya melihat sebuah negara yang maju dikalangan negara2 barat kini berputih mata melihat kota London yang masyhur terbakar, rumah2 kediaman dan bangunan komersial habis rentung. Kita saksikan dalam tv anak-anak muda bertindak ganas memecah dan merosakan harta awam. Ada pula kedai yang dirompak terang-terangan.Is this Democracy Tengku? Is this Human Rights Tengku? Is this Freedom Of Expressions Tengku? Ini yang depa dok heboh kat Malaysia konon nak adakan satu lagi bersih 3. Nak mampus ka depa ni. PDRM tak harus bagi muka lagi kat depa ni. Tangkap dan perdap depa semua dalam jail. Menyusahkan orang ramai saja. Betul kata Tunkudu diatas, kalau berlaku di USA, polis disana tak bagi can punya, tinggal badan saja la... kepala dah bersepai... Bangsat punya parti pembangkang, tak boleh memerintah, nak buat huru-hara di Malaysia, kemudian spin cerita rakyat sokong dan tindakan mereka dikasari dan dizalimi PDRM... Pembangkang dah desperate, nak recruit penyokong2 baru dari gulongan pelajar2 di university tempatan. Berhati-hati lah anak2 muda kita terpengaruh dengan dayah jahat pembangkang ni, lihat usaha2 mereka nak masuk Unisel, tidak dipersetujui bekas VC, lalu mereka singgir dia, masuk orang2 mereka. There is no compromise, this is our country, kenapa nak ikut telunjuk negara2 barat dan nak ambil hati mereka. It is time to jaga hati-hati kita semua macam Tengku cakap, hati2 rakyat 27 juta Malaysia. PADAM bersih 3.0!

    ReplyDelete
  16. Anak2 muda sekarang sangt lemah dari segi mental dan spritual. Itu pasal mudah ajer dirasuk jin jembalang pembangkang. Tak usah heranlah...zaman tok nenek kita dulu lain dari kecik sudah pandai jati diri...semua kena baik sendiri. Sekarang mak bapak pulak pikul tanggungjawab dekat diorang..itu pasal bila besar jadi LEMBIK dan CRYING BABY!

    ReplyDelete
  17. DOWN WITH Bersih!!!! Dunia Aza...be careful what u wish for!

    ReplyDelete
  18. Tanpa hu-ha Bersih, saya fikir pemerintah masih lena dibuai mimpi. Ini negara demokrasi kan?!

    ReplyDelete
  19. Government must make the young understand that freedom of expression does not mean that they can do anything, say anything without understanding that there is repercussion to every act and word. Democracy must always be taken with an adequate dose of responsibility. There is no such thing as complete and utter freedom without rules and regulations to keep order and stability. Young guys like Namewee get off scott free ridiculing the country's national anthem. Why doesn't the government take remedial action so that other youth do not do the same? Government must show some SERIOUS action!

    ReplyDelete
  20. NAMEWEE pun kerajaan tak boleh ambil tindakan yang tegas...apatahlagi dengan isu MURTAD. Nampak sangat kerajaan LEMAH DAN TAK TEGAS....amat sedih sekali!!!

    ReplyDelete
  21. Salam and Greetings to all the Commentators and Readers of UTOPIA BARU,

    It is with great appreciation that I pen this little note at the conclusion of this posting. And by conclusion, by no means am I saying that this is a final epitaph to all our laments and woes - rather it is the beginning of more in-depth discussions and I hope more intellectual deliberations on matters affecting our families, lives and beings directly and indirectly.

    Ucapan terima kasih dan penghargaan yang tidak terhingga kepada tuan/puan yang sudi singgah mendengar pandangan atau menyumbang pendapat sendiri tentang isu/perkara yang menyentuh kehidupan kita secara langsung atau tidak langsung. Ini adalah anjakan minda yang begitu perlu kepada bangsa kita yang semakin hilang wajah, rupa dan bentuknya akibat sikap dan pemikiran alaf baru yang mengecam keujudan kita sebagai satu entiti yang berdaulat di negara Malaysia kita ini. Akal fikiran anugerah Tuhan bukanlah sesuatu yang sia-sia dalam pembentukan kita sebagai makhluk termulia ciptaan Nya!

    I notice so many familiar commentators but I am also pleasantly surprised by the appearance of new ones. Kesudian tuan/puan membaca dan memberi pandangan di halaman ini amat saya hargai. Teruskan mengikuti posting saya yang akan datang dan sudi-sudikan memberi pandangan. Asal saja tiada elemen yang lucah dan merosakkan, pandangan tuan/puan akan dilayan!

    Salam Ramadhan al-Mubarak dan Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Bathin kepada semua pembaca yang berkunjung ke blog Utopia Baru!

    LORD OF THE RINGS

    ReplyDelete